مطالب پزشکی ورزشی در مورد سلامتی

جدیدترین مطالب را اینجا ببینید

مطالب پزشکی ورزشی در مورد سلامتی

جدیدترین مطالب را اینجا ببینید

  • ۰
  • ۰

گروه سلامت: سبک‌های مختلف ماساژ که از تمدن‌های مختلف گرفته شده است به شیوه‌های گوناگون اجرا می‌شود.برخی از سبک‌های ماساژ از روی لباس و برخی دیگر نیز بدون نیاز به پوشش و با روغن انجام می‌شود.فرشاد فرجوند موسس و مربی حرفه ای ماساژ آموزشگاه تخصصی ماساژ ورزمان در رابطه با استفاده از روغن‌های ماساژ نکات جالبی را بیان می‌دارد که در ادامه با هم می‌خوانیم.

در ابتدای کار ماسور یا ماسوس باید بداند شیوه فرآوری روغن‌های ماساژ چگونه است و تفاوت روغن با کیفیت از بی کیفیت را کاملا درک کند.به طور کلی روغن‌های گیاهی بهترین نوع روغن برای استفاده در ماساژ می‌باشند زیرا هم دارای آلرژی کمتر برای ماساژ گیرنده هستند و همچنین خواص طبیعی بالایی نیز دارند که می‌تواند بسیار مفید و موثر در یک جلسه ماساژ باشد.

روغن‌های ماساژ به دو صورت زیر تهیه می‌شوند:

روش کمپرس سرد

روش کمپرس گرم

فرشاد فرجوند ماساژور سابق تیم‌های ملی ورزشی قایقرانی و وزنه برداری تاکید کرد:ماسور حتما باید بداند روغن ماساژ مرغوب چه رنگ و چه غلظتی دارد.روغن‌های یک رنگ و با رایحه معطر مورد اطمینان نیستند و مسلما حاوی اسانس هستند و مناسب کار ماساژ نیست. ماساژورها از روغن‌های مختلفی برای ماساژ دادن بدن استفاده می‌نمایند.اما بصورت کلی دو دسته روغن در ماساژ بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد:

1-روغن‌های معطر و خوش بو

2-روغن‌های درمانی

در ماساژهایی نظیر آروماتراپی رایحه اسانس و روغن حرف اول را می‌زند و معمولا از روغن‌های ماساژ خوشبو استفاده می‌شود و در ماساژهایی که اهداف درمانی دنبال می‌شود از روغن‌هایی استفاده می‌شود که دیگر رایحه فاکتور اصلی نمی باشد.در این ماساژ با توجه به مشکل فرد روغن ماساژ مناسب انتخاب می‌شود.

در یک کلاس ماساژ حرفه ای مربی ماساژ از نحوه استفاده روغن‌های ماساژ و تفاوت‌های هر یک از آنها صحبت می‌کند.مواردی نظیر نحوه ریختن روغن روی بدن ماساژ گیرنده و همچنین اضافه کردن روغن در حین جلسه ماساژ توسط مربی ماساژ در آموزشگاه ورزمان به هنرجویان اموزش داده می‌شود.فرشاد فرجوند که دارای مدرک ماساژ بین المللی از کمپانی معروف ACS  کانادا می‌باشد افزود مهمترین قابلیتی که یک روغن ماساژ باید دارا باشد "جذب شدن سریع" آن می‌باشد زیرا تکنیک‌های ورز دادنی اگر روی پوست خیلی چرب اجرا شود دست سُر خواهد خورد و تکنیک بدرستی اجرا نمی شود.

حالا به بررسی چند روغن ماساژ محبوب می‌پردازیم :

برای مثال روغن بادام شیرین یک روغن مورد علاقه برای درمانگران مراقبت‌های پوستی و بهداشتی است زیرا به سرعت جذب می‌شود و هیچ باقیمانده ای روی بدن باقی نمی گذارد. این روغن از هسته بادام پخته شده و فشرده ساخته شده و بدون محلول و بدون مواد اضافه شده است. روغن ماساژ بادام شیرین منبعی غنی از ویتامین E تغذیه کننده پوست ، مرطوب کننده پوست است.

روغن ماساژ اسطوخودوس یکی از روغنهای گران قیمت ماساژ است که شدیدا توسط ماسورها استفاده می‌شود زیرا که اثرات بسیار مثبتی روی پوست و همچنین سیستم اعصاب دارد.امروزه پزشکان زیادی از روغن ماساژ اسطوخدوس برای درمان سردردهای میگرنی استفاده می‌نمایند.

این مدرس ماساژ سازمان فنی و حرفه ای پیشنهاد داد که اگر از خشکی پوست رنج می‌برید از روغن ماساژ جوانه گندم استفاده نمایید‌. این روغن سبک بدن از باعث آبرسانی فوری به پوست می‌شود و پوست را نرم و صاف می‌کند. مواد مغذی داخل روغن ماساژ جوانه گندم سبک وزن است و به سرعت جذب پوست می‌شود ، بنابراین گزینه ای مناسب برای ماساژ بعد از حمام است.

در حالی که برخی از مردم روغن کنجد را دوست ندارند زیرا این روغن انچنان عطر و رایحه ی نداره اما برای افرادی که متقاضی شرکت در دوره‌های آموزشی ماساژ هستند و نیاز به تمرین زیاد دارند یک گزینه عالی و به صرفه می‌باشد‌. در این گروه روغن آفتابگردان نیز گزینه مناسب دیگری است‌. روغن ماساژ آفتاب گردان یک روغن سبک و بدون چرب است که سرشار از اسیدهای قوی و آنتی اکسیدانهای قدرتمند از جمله ویتامین‌های A ، D و E است.

یکی دیگر از روغن‌های ماساژ محبوب که توسط بدن براحتی جذب می‌شود روغن جوجوباست. از روغن جوجوبا برای ماساژ سر نیز قابل استفاده است‌.

اگر به دنبال رهایی از سختی و درد عضلات هستید روغن ماساژ سیاه دانه و زیتون گزینه بسیار عالی می‌باشد.امروزه روغن‌های درمانی با ترکیبی از روغن بادام شیرین ، روغن انگور و روغن جوجوبا ساخته می‌شود که بسیار مورد استقبال نیز قرار گرفته اند.

اگر به عنوان یک ماسور تازه کار در دوره ماساژ شرکت کرده اید پیشنهاد می‌کنم چند روغن ماساژ همراه خود داشته باشید و خواص هر کدام را برای مشتریان خود توضیح دهید تا بتوانند بهترین استفاده از آن را ببرند.همچنین این کار باعث بالا بردن کلاس کاری شما خواهد شد و تاثیر مثبتی روی ماساژ گیرنده خواهد گذاشت.

منبع : بهار نیوز

  • ۹۸/۰۹/۱۰
  • محمد محسن شاهینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی