مطالب پزشکی ورزشی در مورد سلامتی

جدیدترین مطالب را اینجا ببینید

مطالب پزشکی ورزشی در مورد سلامتی

جدیدترین مطالب را اینجا ببینید

  • ۰
  • ۰

درباره DVT

دو نوع رگ وجود دارد: عمیق و سطحی. رگه های عمیق بزرگ هستند و در مرکز اندام توسط ماهیچه احاطه شده اند. DVT هنگامی رخ می دهد که یک ترومبوس (لخته خون) در رگ عمیق ، بیشتر در ساق پا ایجاد می شود ، که منجر به گردش جزئی یا کاملاً مسدود شده می شود.
علائم DVT می تواند شامل تورم ، درد ، تغییر رنگ و پوست غیر طبیعی گرم در ناحیه آسیب دیده باشد. متأسفانه ، تقریبا نیمی از قسمت های DVT ، در صورت وجود علائم کمتری دارند. این مصائب "خاموش" بویژه نگران کننده است.

با افزودن این عارضه ، برخی شرایط مانند فشار عضلانی ، لکه بینی پوست ، فلبیت - التهاب رگها - علائم مشابهی دارند و تشخیص DVT را دشوارتر می کنند. دقیق ترین روشها برای تشخیص DVT ، از طریق سونوگرافی وریدی ، ونوگرافی و پلیتسموگرافی Impedance است - تشخیص از طریق الکترود و دکمه فشار خون قرار گرفته بر روی گوساله و ران بیمار.
در حالی که احتمالاً DVT در زیر زانو عوارض جدی ایجاد نمی کند ، لخته های بالای زانو می توانند قطع شوند و از جریان خون عبور کنند و در نتیجه رگ خونی مسدود شده در ریه (آمبولی ریوی) ایجاد شود. عواقب دیگر آن رگهای خونی آسیب دیده است که منجر به جمع شدن خون ، تورم و درد در پا می شود و در شدیدترین موارد با لخته های بزرگ ، مرگ است.
افراد خاص بیشتر از سایرین در معرض خطر ترومبوز ورید عمقی هستند. افراد مبتلا به DVT قبلی ، چاقی ، سکته مغزی ، بارداری ، تحت عمل جراحی بزرگ ، بیش از 65 سال و افرادی که به مدت طولانی عدم تحرک از طریق مسافرت یا استراحت در بستر محدود می شوند ، بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند. طبق اعلام انجمن پزشکی آمریکا ، تقریباً 2 میلیون نفر در هر سال از DVT رنج می برند ، بیشتر از میزان سالانه مبتلا به سکته قلبی یا سکته مغزی.

چه کاری انجام می شود؟

یکی از بهترین راه های مبارزه با DVT ، پیشگیری است. به عنوان مثال ، PE کشنده ممکن است شایعترین علت قابل پیشگیری از مرگ بیمارستان در ایالات متحده باشد. بدون درمان پیشگیری ، تقریبا 60 درصد از بیماران تحت عمل جراحی تعویض مفصل ران ، DVT دریافت می کنند. تمرین یک شیوه زندگی سالم ساده ترین راه برای حفظ گردش خون مناسب و جلوگیری از DVT است. توصیه می شود 30 دقیقه ورزش روزانه ، حفظ وزن سالم و جلوگیری از طولانی بودن دوره عدم فعالیت انجام شود. مسافران باید از الکل و قرص های خواب خودداری کنند ، از آبرسانی خودداری کنند ، در صورت امکان پاهای خود را حرکت دهند و اگر احساس می کنند ممکن است در معرض خطر DVT قرار داشته باشد ، جوراب های فشرده سازی درجه بندی شده بپوشند. بیمارانی که برای جراحی آماده هستند باید در مورد اقدامات پیشگیری با پزشک خود صحبت کنند.
 

  • ۰۲/۰۸/۰۳
  • محمد محسن شاهینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی